18-19 Εργασία στη Νεοελληνική Λογοτεχνία Α΄ Γυμνασίου

Τμήματα: Α1 και Α2 Β΄τετράμηνο

Έργο: “Η ιστορία ενός γάτου που έμαθε σε ένα γλάρο να πετάει” Λουίς Σεπούλβεδα

Εκμεταλλευόμενη τη δυνατότητα που παρέχει ο νέος τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας στον εκπαιδευτικό να παρουσιάσει στους μαθητές του ένα (τουλάχιστον) λογοτεχνικό βιβλίο τη χρονιά που διανύει, συναποφάσισα με τους μαθητές των Α1 και Α2 τμημάτων του σχολείου μας να ασχοληθούμε με την παρουσίαση του βιβλίου του Χιλιανού συγγραφέα Λουίς Σεπούλβεδα με τίτλο “Η ιστορία ενός γάτου που έμαθε σ’ ένα γλάρο να πετάει”.

 

Η παρουσίαση αυτή έχει καταρχάς μαθητοκεντρικό χαρακτήρα, αφού τα ίδια τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες -ή και ατομικά- εργάστηκαν πάνω στο κείμενο.

Επιπλέον έχει και στοχοκεντρικό χαρακτήρα, με την έννοια ότι οι μαθητές συνηθίζουν στη φιλαναγνωσία, επίσης στην κατανόηση και ανταπόκριση σε κείμενο που τους προσφέρεται κάθε φορά, ώστε να ενισχύεται η δημιουργική σχέση τους με τη λογοτεχνία. Κι από αυτή την άποψη να γίνεται και η εξάσκησή τους στο λόγο ως μέσο επικοινωνίας τους με τον εαυτό τους αλλά και τους άλλους.

Επίσης συνειδητοποιούν τη σχέση της λογοτεχνίας με την ανθρώπινη εμπειρία, κατανοούν καλύτερα τις πτυχές του κόσμου στον οποίο ζουν, του εαυτού τους, των ανθρώπινων σχέσεων, των χαρακτήρων,του πριν, του τώρα και του μετά, ενώ έχουν την ευκαιρία να βιώσουν συναισθήματα, εμπειρίες, καλλιτεχνικά ή και διανοητικά ερεθίσματα, μαθαίνουν στην ανάγνωση, ακρόαση, συγγραφή, κριτική, παρουσίαση κειμένων, μεταφορά συναισθημάτων σε νέο κείμενο. Με άλλα λόγια ασκούνται στην καλλιέργεια μιας ποικιλίας αναγνωστικών και κοινωνικών δεξιοτήτων.

Η επιλογή του βιβλίου προέκυψε μετά την επεξεργασία αποσπάσματός του , το οποίο υπάρχει στο βιβλίο Νεοελληνικής Λογοτεχνίας της Α΄ γυμνασίου και το οποίο εξήρε τη φαντασία, το ενδιαφέρον και την περιέργεια των παιδιών. Αυτή η επεξεργασία μάλιστα απετέλεσε την Α΄ φάση ανάγνωσης (πριν την ανάγνωση), όπου πετύχαμε πρόκληση ενδιαφέροντος για το τι έχει γίνει, τι θα συμβεί, ποια η εξέλιξη, τι φανερώνει ο τίτλος.

Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε ο χωρισμός των παιδιών σε ομάδες,ο ορισμός εκπροσώπου καθεμιάς καθώς και η ονομασία καθεμιάς από τα μέλη της.

Κι ακολούθησε η Β΄ φάση, η ανάγνωση. Κατ’ αυτήν τη φάση δόθηκε ερωτηματολόγιο στα μέλη κάθε ομάδας, ώστε όλες οι ομάδες να εργαστούν πάνω στα ίδια ερωτήματα. Η φάση αυτή διήρκεσε περίπου τέσσερις ώρες. Όλοι οι μαθητές μπορούσαν να παρακολουθούν το κείμενο σε βιντεοπροβολέα, όπου το είχαμε κατεβάσει με τη μορφή pdf. Ωστόσο αρκετοί μαθητές διέθεταν το βιβλίο, οπότε εκτός από ακροατές ήσαν και αναγνώστες.

Τέλος κατά την Γ΄ φάση οι μαθητές πέρασαν στη δημιουργική γραφή δίνοντας ένα άλλο, δικό τους τέλος στην ιστορία καθώς και γράφοντας κείμενο όπου ανέφεραν αν και πόσο τους άρεσε το βιβλίο ή όχι, αιτιολογώντας φυσικά την άποψή τους. Σε αυτό το σημείο όλοι θέλουμε να ζητήσουμε την επιείκειά σας για τα λάθη που τυχόν συναντήσετε στις εργασίες. Δυστυχώς, ο χρόνος δεν έφτασε, ώστε να κάνουμε μια επιπλέον επεξεργασία των κειμένων.

Ακολουθούν οι απαντήσεις και εργασίες των μαθητών ανά ομάδα. Καλή ανάγνωση!

Η φιλόλογος των τμημάτων

Γαλανοπούλου Μαρία

Εργασία 1 Αλέξανδρος Βαγγέλης, Αγγελόπουλος Ιάσονας, Ανδρίτσος Νάσος, Βουλέλης Χρήστος, Βασιλακόπουλος Νικήτας

Εργασία 2 Bλάχος Παντελής, Βλάχος Θανάσης, Αποστολόπουλος Κωνσταντίνος, Δημουλάς Βασίλης

Εργασία 3 Λώλη Μαρία-Μαγδαληνή, Καράμπαμπα Αναστασία, Ζώη Χριστίνα, Κυριακοπούλου Κατερίνα

Εργασία 4 Μαρία Αυγέρη, Αναστασία Δημοπούλου, Μαριάννα Αμορούζο, Γιάννης Ανδριόπουλος, Πένυ Δανέζη

Εργασία 5 Μιχαλοπούλου Μυρτώ, Κωνσταντίνου Διονύσης, Ζορμπά Κατερίνα, Ζερβού Έλενα, Θεοδοσίου Μαρία-Λυδία

Εργασία 6  Αντωνοπούλου Μαρία, Αντωνοπούλου Χαραλαμπία, Βαγενά Μαρίσια, Δρακοπούλου Θεοδώρα

Εργασία 7 Λαμπρόπουλος Γιάννης, Θεοδωρακόπουλος Φώτης, Θεοδωρακόπουλος Χρήστος, Θεοδωρόπουλος Άγγελος

Εργασία 8 Θάνος Βασιλείου, Ιάσονας Αγγελόπουλος, Γίωργος Γιαννόπουλος, ΚώστηςΒαγγελάτος, Μηχαήλ Ασημακόπουλος