11-12 Ιφιγένεια Η Εν Αυλίδι – Θεατρική Παράσταση

Τη Δευτέρα 24-6-2012 παρουσιάστηκε στο σχολείο μας η θεατρική παράσταση “Ιφιγένεια Η Εν Αυλίδι” του Ευριπίδη από το θεατρικό τμήμα του 1ου, 3ου, 4ου Γυμνασίου και του 1ου ΓΕΛ.

 Η Ιφιγένεια Η εν Αυλίδι – Πρόγραμμα εκδήλωσης

Βίντεο – Ιφιγένεια εν Αυλίδι  (περίπου 1 ώρα και 34 λεπτά)

Στους παρακάτω συνδέσμους  μπορείτε να δείτε τη θεατρική παράσταση “Ιφιγένεια εν Αυλίδι” που παρουσιάστηκε την Παρασκευή 30 Μαρτίου 2012, παράλληλα από τη θεατρική ομάδα του 1ου, 2ου, 4ου  Γυμνασίου και του 1ου Λυκείου Αιγίου και από τη θεατρική ομάδα του Γερμανικού σχολείου του Oettingen.

Μέρος 1 (περίπου 20΄)  https://docs.google.com/open?id=0B2vlKUrA2ca2LXZwVGwyQmd0LXM

Μέρος 2 (περίπου 20΄) https://docs.google.com/open?id=0B2vlKUrA2ca2NVJJMWxDV2JWX2s

Μέρος 3 (περίπου 20΄) https://docs.google.com/open?id=0B2vlKUrA2ca2RW5SdnR2RGtWREk

Μέρος 4 (περίπου 26΄) https://docs.google.com/open?id=0B2vlKUrA2ca2Unh6enRQRlQ1bk0

 

        Η Θεατρική Παιδεία στο Σχολείο

Οι ανθρώπινες κοινωνίες ολοκληρώνουν μια εποχή πολιτισμού και μεταβαίνουν σε μια νέα. Ζούμε μια μεταβατική εποχή. Μεταβαίνουμε από την εποχή του «έθνους- κράτους» στην εποχή της «παγκοσμιο-ποίησης». Όσο περισσότερο διαρκεί η κυοφορία, τόσο επώδυνη γίνεται η γέννα της νέας εποχής. Το επώδυνο της μετάβασης που βιώνουμε είναι ο ευτελισμός των αξιών και ο παραμερισμός των ανθρωπιστικών ιδεωδών.

Μια μορφή αντίστασης σ? αυτόν τον ευτελισμό γίνεται μέσα από τη θεατρική διδασκαλία αρχαίων δραμάτων. Αντίσταση- μεγάλη- από την πλευρά των μαθητών αλλά και από την πλευρά των θεατών. Μ? αυτόν τον τρόπο το σχολείο ανοίγει τις πόρτες του στην κοινωνία και δίνει με σαφήνεια το μήνυμά του. Η κατανόηση της ιδεολογίας, της πολιτιστικής στάθμης, της μορφοπλαστικής ικανότητας και του ανθρωποκεντρικού ιδεώδους του κλασσικού ελληνικού πνεύματος βοηθάει ώστε να επιτευχθεί ο τελικός σκοπός: η δημιουργία ελεύθερου και υπεύθυνου πολίτη. 

Μ? αυτήν την έννοια και οι μαθητές που συμμετέχουν στη θεατρική ομάδα λαμβάνουν τα μηνύματα του αρχαίου λόγου όχι πλέον μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας όπου ο βομβαρδισμός από κείμενα, σχόλια και εξετάσεις λειτουργεί αποτρεπτικά αλλά σε βιωματικό επίπεδο. Διδάσκονται από τον ικανό, εμπνευσμένο, ευαίσθητο και παθιασμένο δάσκαλο τη συνέπεια, την υπευθυνότητα, την ομαδική λειτουργία, την εργατικότητα. Βιώνουν και ενστερνίζονται το ήθος, τις αξίες, τον τρόπο με τον οποίο ένας μεγάλος πολιτισμός έθεσε και έλυσε τα μέγιστα πολιτικά, μορφολογικά και ηθικά προβλήματα. Αποκτούν αυτοπεποίθηση, τόλμη, μαθαίνουν να αγωνίζονται, ξεπερνούν πολλές φορές τον ίδιο τους τον εαυτό με αποτέλεσμα να συντελούνται μικρά «θαύματα». Ο μαθητής, που μέσα στην αίθουσα διδασκαλίας μιλά ελάχιστα και χαμηλόφωνα, απαγγέλλει μετ? ήθους εκατοντάδες στίχους. Οι μαθητές διδάσκονται και μας διδάσκουν με τη σειρά τους τον κατεξοχήν καρπό της Δημοκρατίας.

 

 Η υπόθεση του έργου

Ο ελληνικός στρατός, υπό τις εντολές του Αγαμέμνονα και του Μενέλαου, πρόκειται να εκστρατεύσει εναντίον της Τροίας προκειμένου να πάρουν πίσω την Ελένη. Ο Απόλλων ωστόσο δεν δίνει τους κατάλληλους ανέμους για να αναχωρήσουν τα πλοία.

Ο μάντης Κάλχας διαβιβάζει στους Έλληνες το αίτημα της θεάς Αρτέμιδας προκειμένου να ευοδωθεί το αίτημά τους για τον απόπλου. Πρέπει να θυσιαστεί η Ιφιγένεια, κόρη του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμήστρας, ως αντάλλαγμα για το ιερό ελάφι που σκότωσε κάποτε ο πατέρας της.

Η πλεκτάνη στήνεται. Ένα γράμμα ενημερώνει την Κλυταιμήστρα να στείλει την κόρη τους στην Αυλίδα προκειμένου να παντρευτεί τον Αχιλλέα.

Ο Αγαμέμνων όμως μετανιώνει για την απόφαση του αυτή και προσπαθεί με ένα δεύτερο γράμμα να αποτρέψει την έλευση της Ιφιγένειας. Ο Μενέλαος ανακόπτει την πορεία του Πρεσβύτη, που μεταφέρει το γράμμα, κι έτσι η Κλυταιμήστρα φτάνει στην Αυλίδα με όλες τις τιμές για τον γάμο της κόρης της.

Η έλευση του Αχιλλέα στη σκηνή του Αγαμέμνονα αποκαλύπτει τα σχέδια του αρχιστράτηγου. Μάνα και κόρη προσπαθούν με κάθε τρόπο να αλλάξουν τη γνώμη του Αγαμέμνονα και να γλιτώσουν τη ζωή της κοπέλας. Στο πλευρό τους έχουν και τον Αχιλλέα, που αντιτίθεται σε ολόκληρο το στρατό των Ελλήνων για χάρη της Ιφιγένειας.

Η Ιφιγένεια θα δώσει τη λύση. Πρέπει να θυσιαστεί προκειμένου η Ελλάδα να δοξαστεί. Παραδίδεται μόνη της για τη θυσία, η οποία όπως μεταφέρει ο αγγελιαφόρος, δεν πραγματοποιείται. Η θεά Άρτεμις βάζει μια ελαφίνα στη θέση της κοπέλας, η οποία χάνεται στα ουράνια μέσα σε ένα σύννεφο.